blodkärlsanalys

Alla borde göra en blodkärlsundersökning!

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige idag. Ett stort problem är att ca 50 % av de som drabbas av hjärtinfarkt och stroke har normala analysvärden t ex blodtryck, blodfetter och vilo-EKG m.m. Med en arteriograf kan man nu för första gången ha god chans att hitta och behandla dessa människor innan de drabbas.

Riskfaktorer:

• Högt blodtryck
  • Fetma
  • För lite/för mycket motion
  • Näringsbrister
  • Rökning/missbruk
  • Stillasittande

Vad är en arteriograf?

Med en arteriograf mäter man graden av artärstelhet i stora kroppspulsådern (aorta) och artärstelhet och funktion i perifera artärer. Mätresultaten avspeglar åldrande och arterioskleros (åderförkalkning), dvs. risken att drabbas av en hjärtinfarkt eller stroke.

arterio

Vad är syftet med undersökningen?

• Att upptäcka på ett tidigt stadium om man ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdom.
  • Vid behov kunna sätta in åtgärder omgående.
  • För att kunna mäta effekt av behandlingen.

Vad förväntas av dig?

Kom gärna till väntrummet i god tid för att varva ner. Du får ligga ner på britsen och vila innan själva mätningen påbörjas. Du kommer att tillfrågas om din tidigare medicinska historia och sedan sätts en armmanschett på din ena arm. Så fort som mätningen startas så kommer manschetten att blåsas upp tre gånger. Detta är helt ofarligt och orsakar ingen smärta, utan liknar en vanlig blodtrycksmätning.

Några saker att tänka på:

• tala och sov inte under mätningen
  • ät, rök eller snusa inte inom 3 timmar före mätning
  • drick inte alkohol eller kaffe inom 10 timmar före mätningen
  • ta ordinerad medicin som vanligt

En arteriograf är en evidensbaserad screening-utrustning som finns hos forskare på de flesta universitetssjukhusen i Sverige. Metoden bedöms som ”Golden Standard” av Europeiska Hjärtläkarsällskapet. Nu har även du möjlighet att kontrollera dig för att förebygga hjärt- och kärlproblem. Boka tid redan idag för en snabb, enkel och säker undersökning!

Missa inte att läsa fantastiska “solskenshistorier” under ”Solskenshistorier”.